top of page

Test dig selv

Hverdagen er uforudsigelig. Livet er foranderligt. Ting sker. Tanker hvirvler. Følelser opstår. Ubalancer kommer og går. Stress er en reaktion. Er den dig til gavn eller last ... dét kan du få syn for med en stress-test.

 

Kortvarig stress oplever vi alle i en akut eller presset situation. Den kan være virkelig gavnlig ift. at træde på bremsen, løbe efter hjælp, stoppe brat, løfte noget tungt eller på anden vis handle hurtigt i krop og tanker.

 

Langvarig stress er skadelig, da den fastholder kroppen i konstant alarmberedskab over en længere periode. Det kan føre til hjerneskade samt tilstande af angst, depression, aggression m.m.

 

Jo hurtigere du kan komme i behandling for en længerevarende stressbelastning, jo hurtigere kan du få det godt igen. Over en kvart million danskere lider af alvorlig stress. Det svarer til ca. 35.000 sygemeldinger om dagen. 

Måske du allerede kender svaret på, om du er mødt af stress ... mange bliver overraskede over svaret. 

Tusind tak Lene Marie Faber

Når hovedet eller kroppen værker. Når du mærker en ubalance. Når du har ændret adfærd (humørsvingninger). Når du har været ude for noget voldsomt eller bare mærker en tvivl.

Sæt dig uforstyrret. Når du føler dig klar til at tage testen​, så brug lidt tid på at mærke efter ... det er vigtige spørgsmål, som i sidste ende slutter, hvor du kan placere dit udgangspunkt.

Hvornår tager du en stresstest?

Du får svar med det samme, hvilket kan være en god grund til, at det er godt at være alene og uforstyrret. Svaret kan nemlig sagtens komme bag på dig, tit mere end på dine nærmeste (hvis du vælger at dele dit resultat efterfølgende). 

Svar på samtlige spørgsmål. Kommer ét af svarene fra andet end stress, f.eks. forklarlige mave-tarm-problemer, så svarer du naturligvis "nej" på det spørgsmål.

Afslut med at trykke på "Vis resultat" i bunden af skemaet.

Sådan gør du

Tak til Bjarne fra Forebyg Stress for at lade mig bruge testen.

Stress er et paradoks!

Stress er livsfarligt ... fordi det, som tilstand over en længere periode sætter sig i kroppen, påvirker søvnen, vores hjerte-karsystem, nedsætter kvaliteten af en række hjerne-funktioner, sænker immunforsvaret, påvirker mave-tarmsystemet osv.

 

Stress er livsnødvendigt ... fordi, når dét er sagt, bliver alle normalt fungerende mennesker stressede fra tid til anden. For det er også en naturlig og helt perfekt biologisk reaktion at KUNNE blive stresset, når situationen kræver det. Stress er dén energi, der støtter os i at kunne magte, overvinde, kæmpe eller sågar overleve en oplevet kritisk situation.

Tusind tak Lene Marie Faber

Carina Hansen

Administrativ medarbejder

Kæreste Lene,

 

Du kan godt klappe dig selv på skulderen mange gange, for jeg har siden vores sidste samtale været ude for organisations ændringer, en tur akut på sygehus samt står i en situation med et familiemedlem, der har brug for min hjælp!

 

Jeg har tacklet det hele så godt og roligt, at selv min mand sagde, at sådan havde jeg nok ikke reageret for blot et par måneder siden. Jeg har simpelthen fået en værktøjskasse, som giver mig mulighed for at reagere anderledes og det er jeg SÅ glad for (og vi er jo ikke engang færdige endnu).

Endnu engang tak for snakken!

Løsningen er enkel

Første stop er altid hos lægen !

Lægen er din ultimative fagperson på al sygdom. Det er vigtigt at udelukke, hvis fysiske gener kommer af andet end stress. Er dette ikke tilfældet, trods dine symptomer, er der oftest tale om begrebet "tankeskabt stress", som kræver RO og en velfortjent time out!

Hjælp-til-selvhjælps-forløb 

Kost, søvn, motion og god planlægning er elementer, der påvirker vores stressniveau. Det er bare ikke altid let at håndhæve de gode intentioner, når man er stresset. Med et stresshåndteringsforløb kan du sikre dig effektive hjælp-til-selvhjælp-redskaber, opfølgning, sparring samt mulighed for gode indsigter på egne tanke- og handlemønstre. 

bottom of page