top of page
Sandet strand

Træthed handler ikke altid om søvn!

Det er ikke altid rart, at bo i din krop, men det er klogt, for den har en masse at fortælle dig.

Kender du til at føle dig træt i kroppen? Nu når jeg siger træt, mener jeg ikke den slags listige søvnighed, hvor det svier lidt i øjenkrogen og du føler en overmandende trang til at lukke øjnene ... men hvad mener jeg så?


Din hjerne bliver også træt og denne type træthed handler heller igen ikke nødvendigvis om manglende søvn, skønt den kan give dig samme udslag i form af manglende overblik og fokus.

Søvnen er det første vi tyr til, når der tales om træthed hos mennesker, der er ramt af stress, men der kan snildt være andre årsager ...

Det er en hård tjans, sådan at være ramt af stress. Det tager hårdt på kræfterne, for kroppen bruger enorme mængder energi på at opretholde dit alarmberedskab (uanset der er en akut og ganske reel fare på færde eller du gennem uger eller måneder har været plaget af dine tankers uransagelige veje).


Præcis som din bil har brug for strøm, diesel eller benzin, har din krop og hjerne ligeledes brug for mad, for at kunne fortsætte dagens tankevirksomhed og øvrige fysiske gøremål.


Mad er dog ikke blot hvilken som helst mad. Nu er pointen egentlig ikke, at jeg i samme åndedrag skal slå et slag for, hvor udpint mange af vores råvarer er i dag, samt hvor fiber- og vitaminfattig mange fødevarer er generelt (som kostvejleder er det dog svært at lade være, sorry).


Mad skal være nærende. Det skal fylde depoterne op. Give dig brændstof "til turen" samt byggesten i form af proteiner til at genopbygge dit biologiske system. Får du ikke næring nok, bliver du afmattet, slattent, dvask, udkørt, træt ... kært barn har mange navne.


Din hjerne har dertil i særlig grad brug for væske, dvs. vand, for at kunne agere med klarhed.

Din krop har naturligvis også et væskebehov, da den gennemsnitlige voksne menneskekrop udgøres af omkring 60% vand. Der skal derfor af gode grunde en hel del vand til at sørge for at kroppen kan bibeholde sit energiniveau, udskille affaldsstoffer, hydrere celler og organer osv.


Derfor! Når du føler dig træt, udkørt, kørt over, mast, blank, drænet eller hvordan ellers din krop kalder på din opmærksomhed, så prøv at spole tiden blot et par uger tilbage og se om du kan huske, hvordan, hvor tit, hvor meget samt hvad du har spist og drukket? Jeg vil tænke, der for langt de fleste er en del at hente ved at sætte ind netop hér.


Er det svært at gennemskue eller overkomme, hvordan du får sat din hverdag i system, så ræk ud for hjælp. Jo længere nede, du ligger på energibarometeret, jo længere er der til du igen føler dig let, frisk og balanceret ... helt forståeligt kan det virke uoverskueligt, men også dét er der råd for.


Hvis noget i teksten rammer dig et meget ærligt sted, så er du allerede et skridt videre i forhold til en ny fin læring. Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at give mig et ring.


Bedste hilsner


Lene Marie Faber

Specialist i stress & mental sundhed



Comments


bottom of page